De Eeuwige heeft ons lief. In het beeld uit Jesaja 44:1-5 heeft de liefde de vorm van zorg en van hoop en van het wegnemen van angst (Fossielen en de verbinding met Moeder Aarde). Er is overvloedig ‘water’ / majiem en er is overvloedig ‘geest’ / roeach, zodat Jisraëel en de nakomelingen van de aartsvaders en aartsmoeders zullen bloeien – lichamelijk en geestelijk
Wees niet bang… Jullie kinderen zullen zijn als wilgen bij een beek - Kristallen en spirituele bescherming. Met Rosj Hasjana kan het gemakkelijk gebeuren dat de dag overvleugeld wordt door Jom Kippoer. De enorme ernst van Grote Verzoendag, wanneer daadwerkelijk wordt besloten – zo is het idee – wat ons in het komende jaar voor moois te wachten staat, of welk gruwelijk lot op ons wacht – werpt zijn schaduw vooruit
Het is noodzakelijk en dat kan niet voldoende worden gezegd (Morganiet). Maar, Rosj Hasjana is ook de dag dat de wereld werd geboren. Het oude jaar laten we vallen als de oude huid van een slang – we weten wat geweest is, we verheugen ons over de goede dingen die we hebben meegemaakt, we zijn teleurgesteld over alles waarmee we de mist zijn ingegaan en we zijn verdrietig over al wat we beminden en moesten loslaten
Een nieuw jaar waarin we onze hoop kunnen koesteren, onze idealen kunnen nastreven, onze verlangens bevredigen, onze doelen kunnen proberen te bereiken. In dat oude jaar heeft de liefde van de Alomtegenwoordige ons omhuld (Edelstenen en chakraheling). Bij het onderzoeken van onszelf – wat deden we goed, wat deden we fout – heeft de liefde van de Alomtegenwoordige ons omhuld
We hebben die liefde van de Eeuwige ook nodig om ons te ontwikkelen. Je kunt niet de pijnlijke, zwarte kanten van je karakter, gedrag, daden, ideeën onder ogen zien als je je niet gegrond voelt in liefde. Kristallen en creativiteit. Als je de overtuiging hebt dat er niet van je wordt gehouden, kun je de schaduwzijde van wie jij bent, niet bekijken, beoordelen en een goede plaats geven in jezelf
Beit Ha’Chidush is een kehilla, een joodse gemeenschap, met ontzettend veel liefde. Echt veel liefde. trilobiet. Mensen bekommeren zich om elkaar en ze doen van allerlei klussen om wat we hier samen beleven, mogelijk te maken. Petrified wood: versteend hout. Allereerst door er überhaupt te zijn. Maar ook door te zingen, te schleppen, schema’s te maken, op te bouwen en af te breken, na te denken over mogelijkheden, te koken, te bakken, iets uit te printen, opbergruimte te verschaffen, geld te innen, problemen te bespreken, les te geven, een drasja te geven, een dienst te leiden, het zilver te poetsen, teksten te corrigeren - de BHC’ers doen oneindig veel dingen om een gemeenschap te maken
Een maatschappij waarin de secularisatie hoogtij viert en autonomie tot een van de hoogste waarden is verheven, onderkent vaak totaal niet het belang van gemeenschap - De werking van zwarte toermalijn. Terwijl gemeenschap, verbondenheid – verbondenheid met mensen van vlees en bloed, maar ook verbondenheid met de generaties die voor ons kwamen, verbondenheid met ideeën en een levenswijze, verbondenheid met een lotsgeschiedenis – van het allergrootste belang is
Sjana towa oemetoeka en g’mar chatima tova - aventurijn. Imre Kertész zal dit jaar mijn begeleider zijn in de periode van zelf-reflectie voor en tijdens de Hoge Feestdagen. Geen beter voorbeeld voor het onderzoek van mijn lichaam-en-ziel dan de niets ontziende bespiegelaar van eigen handelen, motieven, impulsen, behoeften, maskerades, voortbrengselen, interacties, wensen, afwijzingen, gedachten, ambities, mislukkingen, twijfel, woede, geluksmomenten, wanhoop en wijsheid dan deze schrijver
Of Jood, Hongaar? Hongaar-zijn is niet Jood-zijn, en Jood-zijn is niet Hongaar-zijn, stelt hij zijn roman Ik, de ander (met een andere formulering, vrees ik). Zijn letterkundig archief heeft Kertész nagelaten aan de Akademie der Künste in Berlijn - Edelstenen in oude beschavingen. Op de leeszaal zit ik brieven aan hem door te nemen. De Hongaarse blijven onleesbaar (en het duurt drie weken voordat die door een archivaris zijn gekopieerd, na een aanvraag! Zelf kopiëren? Onder geen voorwaarde!)
Zijn eigen, priegelige handschrift staat slechts achterop een paar visitekaartjes, de meesten van medewerkers van Yad Vashem (Fossielen en intuïtieve inzichten). Wat er aan andere geschreven paperassen in de mappen zit, is van Magda Sass, zijn tweede echtenote. Een bakvissen-handschrift: groot, open, all over the place. In de portfolio’s zitten uitnodigingen voor lezingen en conferenties, gelukwensen naar aanleiding van de toekenning van de Nobelprijs voor literatuur (2002), correspondentie over de vertalingen van zijn boeken
Waarom weet ik eigenlijk niet. De spirituele kracht van celestien. Het ging zo. Op 9 februari 2009 maakte hij zijn laatste dagboeknotitie, althans in het laatste dagboek dat werd gepubliceerd. (Kertész stierf in 2016). Alle vragen die wij onszelf moeten stellen in de aanloop naar Rosj Hasjana, in de tijd tussen Rosj Hasjana en Jom Kippoer, en tijdens Jom Kippoer stelt Kertész zichzelf
Doordat ik van achter naar voren lees, weet ik dat het lijden waarover hij in 2007 schrijft nog twee jaar zal duren. Als lezer ben ik met die kennis een beetje God (Rhodochrosiet). Want immers, zodra wij de boekhouding van ons leven opmaken en de resultaten zo goed en zo kwaad mogelijk aan de Eeuwige voorleggen, weet de Eeuwige al hoe lang we nog hebben
Daarom wordt ons gemaand: leef alsof ieder moment je laatste kan zijn (Shungit). Zorg dat je in alle opzichten schoon schip hebt gemaakt: vergiffenis gevraagd en vergiffenis gegeven, relaties hersteld of verbroken (als dat de destructie stopt), schulden betaald en losse eindjes vastgemaakt. Als je niet weet hoe je de inventarisatie van je leven moet maken – met in deze periode de nadruk op alles wat moet worden hersteld – ga dan bij Imre Kertész te rade
Navigation
Latest Posts
Labradoriet En Bescherming Tegen Negativiteit
Fossielen En Evolutie
Kristallen En Energievelden